Sång och musik

I Västerkyrkan vill vi göra plats för ett varierat musikliv.

Till stor del bygger detta på frivilliga krafter.

Många i församlingen brinner för sången och musiken!

Vi tror att gudstjänstens innehåll i mångt och mycket fördjupas och görs tydligt genom musiken.

Och alla som vill sjunga och spela är välkomna att vara med. Vi sjunger och spelar ju till Guds ära!

​

Här nedan kan du ta del av vad som händer i Västerkyrkans musikliv just nu.

Kontakta gärna Eva Kunda Neidek, anställd församlingsmusiker, om du vill veta mer eller engagera dig på ett särskilt sätt med musik!

Epost: eva.kunda.neidek@vasterkyrkan.nu

USCh - Uniting Students' Choir

​

The Students' Choir called "USCh" started in Västerkyrkan 2016, initiated by both Västerkyrkan and the ecumenical team of Student Chaplains.

We rehearse Wednesdays 18:30-20.30.

Our mutual language is English.

Contact: eva.kunda.neidek@vasterkyrkan.nu

Want to join? Welcome to contact Eva!

vk.jpg
Västerkyrkans kör​

För närvarande övar Västerkyrkans församlingskör inför särskilda helger och högtider, tex 1 advent och Valborg. Repertoaren är blandad.

Vill du sjunga med vid nästa tillfälle?

Meddela ditt intresse till körens ledare, Lisa Medin,

så hör hon av sig nästa gång det är dags!

Epost: lisa.k.medin@gmail.com

JPA_8244.JPG
Konserter

​

Västerkyrkans akustik och vackra kyrksal inbjuder till konserter och musikaliska program. Körer hyr in sig för att göra egna konserter eller inspelningar.

Hösten 2018 välkomnade vi en nyrenoverad Steinway som lämpar sig väl för såväl konstmusik som gospel och jazz.

​

Har du ett program eller en konsertidé så hör gärna av dig till församlingens anställda musiker, Eva Kunda Neidek: eva.kunda.neidek@vasterkyrkan.nu

Ett kreativt rum

​

Välkommen att ta del av musik som skapats, tolkats och vuxit fram i Västerkyrkan,

inte sällan tillsammans med vår välljudande Steinwayflygel:

Spiegel im Spiegel

Arvo Pärts klassiska och älskade stycke, spelat på nyckelharpa (Lotta Holmgren Németh) och flygel (Eva Kunda Neidek).

​

Jag kom inte hit för att jag tror

Britt G. Hallqvists klassiska psalm nytolkad och nykomponerad av Iris Maria Hertog. Iris framför sången med kantele, och tillsammans med Eva Kunda (gitarr, sång).

Vaggsång från Senegal

I september 2019 gästades Lund och Västerkyrkan av Adama Cissokho från Senegal. Tillsammans med Eva Kunda delar hon med sig av en egenkomponerad vaggsång på sitt modersmål, som är en slags blandning av bambara och mandinka.

The Life-Light

Inför december 2019 komponerade Eva Kunda ett juloratorium baserat på bibelparafrasen The Message. En ekumenisk kör i Lund övade in de sju sångerna under hösten och framförde dom i konserter och gudstjänster i Domkyrkan, Pingstkyrkan och Västerkyrkan, med Almaz Yebio som solist.

Hail Mary

Den klassiska bönen Ave Maria, på engelska.

Musik och framförande: Eva Kunda Neidek