Student & Vuxen

IMG_7701 2.jpg
Studentarbetet i Västerkyrkan
​

Välkommen till Västerkyrkans mötesplatser och gemenskaper för studenter!

Tex har vi studentkören USCh, Uniting Students' Choir, en engelskspråkig kör för studenter i åldern 20-30. Vi övar onsdagar 18:30-20:00.

Kontakta Eva Kunda om du är intresserad.

​

Cirka en fredag i månaden har vi TACOLOV! kl 19:00.

Vi äter en vegetarisk tacobuffé och firar en lovsångsgudstjänst med nattvard.

Håll utkik på vår Facebook-sida (Västerkyrkan, Lund)!

1126950.jpeg

Sjukhuskyrkan i Lund

Sjukhuskyrkan är ett ekumeniskt samarbete mellan de flesta frikyrkor i regionen och Svenska kyrkan.Sjukhuskyrkans personal finns till för patienter, närstående och personal. Vi erbjuder själavårdande samtal och olika gruppverksamheter bl.a. sorgegrupper och grupper för kreativt skrivande. Sjukhuskyrkan har beredskap dygnet runt, årets alla dagar.

Sjukhuskyrkans i Lund hemsida.

Sjukhuspastor Åsa Ram

kvinnofrukost_620-460x343.jpg
Kvinnofrukost

Några lördagar varje termin dukas frukostbordet i Änglagården i Västerkyrkan.

Där kan du som kvinna lyssna till och samtala med intressanta gäster, som delar med sig av liv, tankar och erfarenheter.

​

Kvinnofrukost bjuder förutom föredrag på gemenskap, god förtäring och nya bekantskaper. Ingen föranmälan krävs för att komma på Kvinnofrukost.

Tid: Vissa lördagar kl 9-11 (se program nedan)
Plats: Västerkyrkan, Vävaregatan 13, Lund

Kontaktperson: Valborg Lindgärde: 046-291838

​

Se vårens datum på vår hemsida:

DSCF0269.jpg
Studentprästerna i Lund

​Västerkyrkan är genom Universitetskyrkan i Sverige en del av det ekumeniska studentarbete i Lund som brukar kallas Studentprästerna i Lund. Idag består den ekumeniska arbetsgruppen av fyra präster från Svenska kyrkan (Lund, Helsingborg), en pastor och en musiker/diakon från Equmeniakyrkan, de senare anställda genom Västerkyrkan. Studentarbetet är till för dig som är student i Lund, eller anställd vid Lunds universitet och SLU-Alnarp. Oavsett tro eller livsåskådning är du välkommen!

​

Klicka här för mer information.

Leere Turnhalle
Innebandy

På fredagar mellan 17.00-18.30 är det innebandy i Lerbäcksskolans idrottshall för äldre tonåringar, studenter och unga vuxna. Klubbor finns alltid att låna.

Kontakt: Johan Holmberg johanholmberg01@gmail.com

Facebookgrupp: Micklagårds och Västerkyrkans innebandygrupp

Rugby-Spieler
Roverscout

Är du 18 år eller äldre och intresserad av scouting, utan att nödvändigtvis vilja vara ledare för yngre scouter? Då är du välkommen till roverscouting hos Västerkyrkan och dess roverlag – Foxtrott!

Vi är ett gäng mestadels bestående av Lundastuderande scouter som försöker hitta på lite scoutiga aktiviteter tillsammans under terminerna. Vi försöker att ha några i förväg planerade aktiviteter varje termin, men utöver det är vem som helst välkommen att komma med spontana förslag! Roverscouting hos Equmenia Lund – Västerkyrkans Unga är en öppen verksamhet, vilket innebär att det inte finns något krav på medlemskap för att delta i våra aktiviteter. Men om du vill får du gärna bli medlem i Västerkyrkans Unga och stödja dess barn-, ungdoms- och studentarbeten!

Mer information hittar du på vår facebooksida.

vaevaregatan13alund.jpg
Studenthemmet Micklagård
​

Det frikyrkliga studenthemmet Micklagård ligger granne med Västerkyrkan. Hemmet är ett studentboende med ca 100 korridorsrum och lägenheter.

Länk till Micklagårds hemsida